سازمان موجودی زنده، در حال تغيير، پويا و رو به رشد ميباشد. سيستم هاي نرم افزاري، به عنوان يکی از ابزارهای مهم در عرصه مديريت سازمان، لاجرم بايد دارای ماهيتی زنده و پويا جهت رويارويی با اينگونه تحولات باشند.
اگر شما جستجويي براي جواب سؤال " آيا جا و مکان سرور بر SEO تآثير مي گذارد ؟ " انجام دهيد خواهيد ديد که بسياري از ديدگاه ها و نظرات مختلف درباره اين موضوع وجود دارد . دليل سر در گمي اين نظرات و ديدگاه ها مي توان به دو دسته کرد 1 ) تغيير يافتن هميشگي الگوريتم SEO توسط موتورهاي جستجو استفاده مي شود و 2 ) اکثر مردم هيچ ايده اي ندارند که در باره چه دارند صحبت مي کنند حتي اين شامل اشخاصي که اصطلاحان به انها " کارشناسان SEO " مي گويند هم مي شود. در اين مقاله من سعي خواهم کرد که پاسخ تمام اين سؤلات را براي شما بيان کنم . قبل از اينکه ادامه بدهم يک نکته سريع توجه داشته باشيد که تمام اطلاعات در اين مقاله جديد و به روز تاريخ نوشتن اين مقاله ميباشد.
حقايق
سايت هاي بسياري و کارشناسان زيادي اطلاعات و آراء قديمي و گسترده اي در باره اين موضوع بيان کرده اند. حقيقت اين است در حالي که شما وب سايت خود را بر روي يک سرور ميزباني کرده ايد آن سرور از مکان و جايي که در آن است استفاده مي کند و نقش جزئي در الگوريتم جستجوي محلي گوگل ايفا مي کند. آنها سعي کردن که اين نقش سرور را در چندين سال گذشته کاهش دهند و دليل آن منفعت و سود بردن ابزارهاي هدف يا ( targeting tools ) تجاري که توسط شرکت هاي تجاري ساخته مي شود .
در اين جا يک پست از تيم گوگل براي وب سايت هاي چند منطقه اي براي شما بيان مي کنم :
" مکان سرور ( از طريق آدرس IP سرور ) اغلب در نزديکي کاربران خود ميباشد. با اين حال بعضي از وب سايت ها از شبکه هاي توزيع تحويل محتوا ( CDNs ) استفاده مي کنند و يا هاست سايت خود را از هاستينگ کشوري ديگر بدليل داشتن زير ساخت بهتر سرور استفاده مي کنند. بنابراين ما در گوگل سعي مي کنيم که بر مکان سرور هيچ اعتمادي نکنيم. "
باز هم به ياد داشته باشيد که اين پست مربوط به سال 2010 ميباشد از آن زمان به بعد گوگل اعتماد بر مکان سرور را بسيار کاهش داد و به مطالب زير اهميت بيشتري داد :
چه چيزي جا و مکان را تعيين مي کند؟
- Ulr محلي خاص يا ccTLD ( کد کشوري دامنه سطح بالا )
- ابزار وب مستر گوگل و ابزار منطقه اي گوگل
- زبان سايت ( اگر سايت به زبان روسي باشد اين احتمالا يعني مخاطبان روسيه را هدف خود قرار داده است )
- آدرس محلي و شماره تلفن
- نرخ قيمت گذاري ارز با واحد پول محلي
- مرکز کسب و کار محلي گوگل ( در صورت وجود )
بوسيله اين موارد مي توان مکان جغرافيايي يک سايت را پيدا کرد. به عنوان مثال اگر دامنه سطح بالا BR ( برزيل ) باشد ابزار وب مستر گوگل به طور خودکار مخطاطبان خود را حوزه جغرافيايي برزيل قرار مي دهد.
نتيجه :
از نظر فني اين استدلال درست ميباشد که مکان و جاي سرور ميزباني بر روي SEO سايت شما تاثير گذار ميباشد. ولي نه آن تاثير آنچناني اگر بخواهيم مثالي براي تاثير بزنيم مثلا وزن انسان آيا ناخن پا انسان هم در وزن تاثير گذار است مکان سرور هم به اندازه همين مثال تاثير گذار ميباشد.
مشتريان از سراسر دنيا ميزباني وب سايت خود را از شرکت هاي هاستينگ آمريکا انجام مي دهند به دليل قيمت هاي مقرون بصرفه ، کيفيت خدمات به مشتري ، سرويس دهندگي قابل اطمينان ، و CDN . موتورهاي جستجو گوگل اين چيز را هم مي دانند و به خاطر همين گوگل سعي کرد که ديگر اعتماد مکان سرور را براي SEO وب سايت کاهش و اصلا نا ديده بگيرد و عواملي که در بالا براي شما بيان کردم براي SEO سايت و مخاطبان منطقه مورد نظر در نظر بگيرد.
مکان سرور /هاست تاثير بسيار کوچکي در رتبه بندي سايت SEO منطقه اي دارد و اگر سايت توسط يک طراح خوب طراحي شده باشد مکان سرور هم اصلا هيچ تاثير ديگري نخواهد داشت . استفاده از ابزار وب مستر گوگل مواردي که در بالا براي شما ذکر شده نقش بسيار مهمي در رتبه بندي وب سايت شما ايفا خواهد کرد.